ספרי טאו מאת מאסטר מאנטק צ'יאה ומחברים נוספים            
            


סודות האהבה של הטאו - טיפוח האנרגיה המינית הגברית

מאת  מאת מנטאק צ'יאה ומייקל ווין.


הקדמה


"הטיפוח בזוג" בטאו
והחיפוש אחר אהבה מינית

מאת מייקל ווין

"כמה מצער! פסגת הר זעירה בשטח של 5.2 ס"מ מרובעים הייתה מקור לכה הרבה השראה ואומללות במשך דורות". (משורר סיני אלמוני על הכפייתיות של הגבר בנוגע למיניות האישה.)

אלפי ספרים חוברו בניסיון לסייע לגברים ולנשים לפתור את הבעיות המתעוררות בחיפוש האין-סופי אחר הגשמתה של אהבה מינית. מה כבר אפשר לכתוב שיהיה בו חידוש?

סודות האהבה של הטאו אינו מסה פילוסופית מליצית נוספת על האקסטזות של אהבת המזרח. זהו ספר עבודה מעשי, המתמצת את התורות הסודיות על מין של ארבעה מאסטרים טאואיסטיים שמנטאק צ'יאה הכיר בחמש- עשרה שנות מסעות ולימוד במזרח הרחוק. כפי שהוא מנסח זאת: "קראתי טונות של ספרים האומרים לי כמה נפלא הוא מעשה האהבה האזוטרי, אך אף אחד מהם לא הסביר בצורה מדויקת איך זה נעשה. לכן החלטתי לכתוב זאת בעצמי".

רוב הספרים על מין טאואיסטי אינם מסבירים איך להתמיר את אנרגיית הזרע ברגע שהיא מוחזקת, היכן לאחסן את האנרגיה המינית בגוף או איך לבצע חילופי אנרגיה עם האישה בדרך הטובה ביותר, והם עוסקים בשטחיות בעצירת הזרע. צ'יאה הפיק מהתרגולים הטאואיסטיים העתיקים שיטות פשוטות אך רבות-עוצמה שגברים מערביים יכולים ללמוד בקלות. כרך זה מופנה בעיקר לגברים, משום שרוב הגברים חלשים מנשים מבחינה מינית ומאבדים יותר אנרגיה במין. כרך אחר יתאר את התרגולים המיניים הטאואיסטיים האזוטריים לנשים, הכוללים הפסקה רצונית של הווסת.

חוסר האיזון המיני בין גברים לנשים ברור. אישה יכולה לקבל את הגבר שלה מבחינה מינית ככל שתרצה, ולכן הטאואיסטים אומרים שתמצית היין שלה בלתי נדלית כמעט. מעשה האהבה של הגבר מוגבל על-פי האנרגיה העומדת לרשותו כדי לשמור על זקפתו. תמצית היאנג שלו נחלשת  הרבה יותר בקלות. מבחינה מינית האישה חזקה מהגבר, מכיוון שביולוגית היא חייבת להיות חזקה יותר. איברי הרבייה שלה חייבים לעמוד במאמץ של לידה ושל הזנת הילדים. אי-שוויון ביולוגי ראשוני זה משפיע מאוד על גברים ויוצר תגובת שרשרת היכולה להשפיע על כל רמות החשיבה והרגש של הגבר, מנישואים ועבודה ועד משחק התפקידים התרבותיים שאנו בוחרים לגלם והדגמים הרוחניים שאנו בוחרים לצמיחתנו הפנימית.

רוב הגברים פוחדים מהיכולת המינית האין-סופית של הנשים באותה מידה שהם מוקסמים ממנה. פחד זה גורם להם חוסר ביטחון, והם מנסים לפצות את עצמם בעוצמה מסוג אחר. חוסר ביטחון מיני עלול להיות הסיבה הראשונית לכך שגברים חיפשו עליונות פיזית, פוליטית, כלכלית, שכלית ודתית על פני נשים. לתיקון של אי-איזון מיני זה יכולים להיות יתרונות ביצירת חברה הרמונית יותר, אף שהמטרה הראשונית של תורת הטאו בטיפוח האנרגיה המינית היא בריאות אישית והגשמה רוחנית.

החיפוש אחר הגשמת אהבה מינית קיבל ממדים דתיים בין אלו שהם ליברלים מדי או מדעיים מדי מכדי להאמין בגרסה מסורתית כלשהי של אלוהים. הכוח מאחורי האמונה באהבה רומנטית ובהתחייבות מוחלטת לאדם אחד הוא כוח החוויה המינית. היא מציעה משהו מוחשי שאפשר לחלוק, פולחן שהוא אישי ובעל נוכחות בהווה.

ייתכן שדעיכת הדת במערב החלה כאשר חוויית המין קיבלה עוצמה רבה יותר מזו שיש לחוויה הרוחנית שהדת הציעה בתפילה או באחווה. ייתכן שהתחדשות הדת הנוכחית במערב התרחשה בחלקה באופן אירוני הודות להתשה המינית שהמהפכה המינית גרמה. המין הפך לסם, אופיום לחסרי הסיפוק. חופש מיני גמור לא סיפק את היציבות שאנשים נזקקו לה יותר מכול. כיום אנשים חוזרים לנישואים או לדת כדי למצוא תחושה של המוחלט.

הטאואיסטים אינם מציעים דת או נישואים כמספקי יציבות, אלא אם כן מדובר בנישואים של האנרגיות המעודנות שהם מזהים כיין ויאנג. הם מעודדים כל יחיד לטפח את כוח החיים הפנימי הטבעי שלו, הצ'י. בהקשר הזה פיתחו הסינים הקדומים שיטות משוכללות ביותר של הגברת החיוניות המינית בגברים רווקים ונשואים. יש שתי דרכים עיקריות להשתמש בשיטות אלו כדי לטפח את האנרגיה, ולפיכך ימשוך ספר זה סוגי תלמידים שונים.

התלמיד הראשון מחפש אושר ארצי בצורה של סיפוק גופני, רגשי ומנטלי. מדובר באדם מן השורה, המעונין בשיפור יחסי האהבה האישיים שלו, בהקלת התסכול המיני, בהפחתת השעמום במין, בריפוי אימפוטנציה, חלומות רטובים ופליטה מוקדמת, בהארכה כללית של תוחלת החיים ובשיפור בריאותו. אם הוא ממושמע ומבצע את התרגולים בספר זה, הוא יכול להשיג את כל היתרונות הללו.

התלמיד השני מחשיב את עצמו כהולך בנתיב הרוחני ורוצה לשלב את תשוקותיו המיניות עם תרגול המדיטציה  שלו או עם אמונותיו הרוחניות. התלמידים שכבר נמשכו לחקר סודות הטאו של טיפוח האנרגיה המינית עם מאסטר צ'יאה באו ממגוון רחב של תורות רוחניות, לרבות כל סוגי היוגה: קונדליני, האתא, קרייה, טנטרה, סידהא, אומנויות הלחימה, מדיטציה טרנסצנדנטלית, זן, בודהיזם, סופיזם, הינדוהיזם וכתות נוצריות. מכל מקום, ההנחה היא שאמריקנים רבים, המרוצים באמונותיהם הרוחניות הבסיסיות, חשים צורך בשילוב טוב יותר של מיניותם עם צמיחתם הרוחנית.

התרגול הטאואיסטי של טיפוח הצ'י מתמקד בשילוב של האלוהי או של האנרגיות המעודנות בגוף האדם, כשהמטרה היא להשיג איזון דינמי של אנרגיות מנוגדות הנקראות יין ויאנג. הטאו הוא הסכום של אנרגיות אלו, המתגלות בצורה המשתנה דרך קבע, ומקורן המוחלט שאינו ניתן לתיאור. הטאואיסטים המעשיים הציעו שהגבר יתחיל באנרגיה הנגישה ביותר, כלומר, במשיכה המינית בין גברים לנשים, וישתמשו בה כקרש קפיצה למישורים מעודנים יותר.

יוגה אזוטרית טאואיסטית אינה דת ולא נתיב לישועה. החזון שלה נוסק גבוה ומלמד שההארה והאלמוות הפיזי הם רק שלבים בתהליך ההפיכה לאדם שלם. היא גם נגישה ומעשית מאוד, וחומרי הגלם הנדרשים להתפתחות זו יכולים להימצא בכל רגע בחייו של כל אדם רגיל.

תורת הטאו של האלמוות הפיזי אינה גורסת שהאדם לא ימות לעולם. פירושה שלפני המוות יש לאדם הזדמנות לטפח גוף רוחני "מוצק" או תמציתי, הידוע גם כגוף האלמותי, הגוף השמשי, הגוף הקריסטלי ועוד. המקבילה המערבית הקרובה ביותר לאלמוות הטאואיסטי היא המלאך, השונה מהאדם הקדוש שבתי הספר מלמדים איך להיעשות על-ידי המסת האגו האישי באחדות הקוסמית המבורכת. הטאואיסטים עומדים על כך שכל חניך ישמר את טבעו הייחודי בתוך גוף (פיזי או רוחני), כך שיוכל להשגיח על צמיחת נשמתו עד האיחוד הסופי עם "הוו-צ'י", הריקות שממנה נבעה אחדות הטאו. "הישארות בתוך גופך" זו מונעת מהחניך להתמסר לחלוטין לגורו, לישות אלוהית או לסמכות דתית כלשהם. איש אינו יכול לעשות את העבודה הרוחנית בשבילכם.

צ'יאה רואה את עצמו מורה שעוזר לתלמידיו להתחזק על-ידי טיפוח אנרגיית הצ'י שלהם. הוא מעביר צ'י (או "שאקטי") לתלמידיו רק כדי שתהיה להם תחושה טובה יותר בנוגע למה שעליהם לטפח ומתנגד לכל מערכת יחסים רגשית תלותית. הוא מתאר את עצמו כנהג המוביל שיירת מכוניות. "אני יכול לתת לכל תלמיד מפת דרכים, כלים והנחיות איך לתקן את מכוניתו. אנו מתחילים יחד, עוזרים זה לזה ואוהבים זה את זה ככל האפשר לאורך הדרך, אך בסופו של דבר כל אחד חייב לעשות זאת בכוחות עצמו. אחדים יישברו, ילכו לאיבוד או יבחרו ללכת בנתיב אחר. אחרים עשויים למצוא דרך טובה יותר מזו שהתוויתי. כמורה, איני יכול להציע שום טוב לב מעבר למפה, לכלים ולהנחיות לנהיגה בטוחה".

הנחת הטאו היא שאנשים אחדים מגלים תמיד את סוד החיבור המלא עם האנרגיה המינית הרדומה עמוק בגופנו. לאדם הממוצע זה דבר מהפכני לחשוב שהוא מסוגל לחוות תענוג עמוק וקורן במין, החודר באורח זמני לליבת הווייתו, חוויה כה נעלה לעומת האורגזמה הרגילה של איבר המין. הסוג המתמשך של "האורגזמה המוחלטת של הגוף ושל הנשמה" שמטפח הטאו נחשב למתנה יוצאת הדופן של נשים רגישות ונלהבות. זה אפילו הפך למיתוס הגדול של המערב - האישה כאובייקט המשולהב של האהבה הרומנטית, זו המביאה את האהבה לעדינותה האמיתית. הטאואיסטים לימדו שגברים יכולים ליטול חלק שווה באהבה באמצעות איזון דק וממשי של האנרגיות המיניות, המוחשיות ככל תחושה פיזית או כמו אורגזמות של איברי המין.

איך יכול גבר להתמיר באופן קיצוני את החוויה המינית שלו ובאמצעותה את כל חוויית חייו? באופן פרדוקסלי אפשר לגלות את "האורגזמה הגבוהה" הזאת רק כאשר מפסיקים להדגיש את האורגזמה ה"רגילה", או אורגזמת איברי המין, אשר מעסיקה כל-כך את הסקסולוגים האמריקנים.

שלושת השלבים הראשונים של "הטיפוח בזוג" בטאו הם:

1) הגבר לומד להחזיק את הפין שלו זקוף כל זמן שהוא רוצה זאת, ואינו פולט כל זרע.

2) הגבר והאישה מכוונים מחדש את האנרגיה מינית בערוצים מיוחדים בגוף לאזורים גבוהים יותר של הלב, המוח והבלוטות.

3) הגבר מחליף את האנרגיה הטעונה הגבוהה שלו באנרגיה המשלימה של האישה.

הגבר צריך לפתוח את רגשותיו ואת ערוצי האנרגיה המעודנים שלו כלפי תמצית האישה ולספוג אותה במין.

כאשר אין לכם מאהבת, הטאואיסטים מציעים נוסח שונה של תרגיל זה הידוע כ"טיפוח ביחידוּת". הוא מלמד את הגבר הבודד להפעיל את האנרגיה המינית שלו באופן יצירתי בחיי היום-יום או פשוט ליהנות מהחיים בבריאות טובה בלי לשקוע בתסכול מיני. המטרה של מורי הטאו לא הייתה ליצור מיתוס חדש על האורגזמה המאצ'ואית העליונה, שכל אחד ייאבק להשיגה, ובכך ליצור תחרות. במקום זאת הם לימדו גברים ונשים איך להשתמש באנרגיות הטבעיות כדי לצלול עמוק יותר במתנת החיים הגדולה ביותר, בחופש לאהוב.

ובכן, איך קשור טיפוח האנרגיה המינית לאהבה, בין שמדובר בסוג הרומנטי ובין שבגוון הדתי של החמלה? הטאואיסטים מלמדים שאיזון פנימי של כוחות השמים והארץ בהרמוניה הוא באחריות כל גבר ואישה, ואיזון זה ייצור את ההרמוניה בספירות החיים האחרות. ברמה האזוטרית כל פעולות האהבה האנושית הן התמרה ספונטנית של תמצית הזרע. תמצית הזרע שלנו, הזרע של נשמתנו, מאוחסנת בצורה פיזית בגוף כאנרגיית הזרע או השחלות. כאשר אנו אוהבים מישהו, אנו לא רק עוזרים לו, אלא גם מתמירים חלק מהתמצית שלנו לרמת אנרגיה גבוהה יותר. לכן הטאו רואה במיניות את המקור הראשוני לעוצמה שמאחורי האהבה ברמה האנושית. כל מי שהולך ב"נתיב הלב" - האהבה הספונטנית והמתמשכת כלפי כל מי שהוא פוגש - יתחזק על-ידי התובנות הטאואיסטיות לשימוש בכוח המיניות למטרה זו.

באותו הזמן ההרמוניה הקוסמית הסמויה הרחבה יותר של הטאו הנוכחת תמיד תאפשר לחוויית האהבה האישית להתרחש. לכן המונח הטאואיסטי ל"הרמוניה" הוא הקרוב ביותר לתפישה המערבית של "אהבה" או של "חמלה" ברמות האישית והאוניברסלית. מטרת הטאו אינה לספק את תשוקותיו חסרות היציבות של האגו האנושי, אלא להשקיט את האגו ולהרגיע את ההכרה, כך שיהיה אפשר לשמר את האנרגיות המעודנות בגוף ולטפחן לרמת התודעה הגבוהה ביותר. אז הנפש יכולה לראות את תפקידה האמיתי בסדר הדברים הגדול יותר ולפעול בהרמוניה כדי לשמור על איזון הכוחות. יחסי אהבה אישיים יכולים להיות שלב רב-ערך בתהליך זה, מיקרוקוסמוס של השדות האנרגטיים המעודנים הרחבים יותר של היקום.

סקסולוגים מערביים יבטלו שיטות אלו כחסרות בסיס מדעי סטטיסטי או כבלתי ניתנות לאימות ויאשימו אותן בשימוש במונחים מעורפלים, כמו "אנרגיה". ייתכן שהדתות המערביות ידחו אותן, משום שהן מתנגדות לתענוג מיני, ובתי ספר מזרחיים סגפניים ידחו אותן משום שהם מאמינים שאפשר למצוא הארה רוחנית רק על-ידי מגבלות חמורות הכוללות  פרישות מינית. העובדה היא שהטאואיסטים הראשונים היו מדענים שביססו את תרגוליהם על צפייה מדויקת בביולוגיה ובפסיכולוגיה האנושיות. הם לא היו נהנתנים ולא סגפנים, אלא חיפשו את דרך האמצע כדי ליצור את ההרמוניה הרוחנית הגבוהה ביותר האפשרית בין גבר לאישה על-פי חוקי הטבע של היקום. השירה הפילוסופית של הטאואיסטים, מ"אי-צ'ינג" ו"טאו טא צ'ינג" של לאו טסה ועד "סוד פרח הזהב", מהווה עדות לגבהים הנשגבים של חזונם.

העובדה שתרגולי טאו אלו שרדו במסורת סודית שבעל-פה במשך אלפי שנים היא העדות החזקה ביותר לכך שזה עובד. הראיונות שערכתי עם עשרות זוגות מערביים מודרניים, המתרגלים תרגולים מיניים טאואיסטיים אלו, אישרו שהם יעילים לאוכלוסייה רגילה רחבה של גברים עירוניים, צעירים, זקנים, לבנים, שחורים, סינים, נשואים ולא נשואים. תלמידי יוגה, אומנויות הלחימה ומדיטציה מצאו שקל מאוד ללמוד את הטכניקה של עצירת הזרע. אנשים רבים כבר היו מודעים לחשיבות האנרגיה המינית בנתיבם הרוחני, אך פשוט לא הייתה להם השיטה שתבטא זאת ישירות במעשה האהבה.

שיטות הטאו עשויות להיראות דומות לטכניקות המיניות הטנטריות ההופכות מקובלות מערב. העיקרון של איזון הזכרי והנקבי והשימוש בגוף ככור היתוך להתמרה דומים ביסודם. כפי שניק דאגלס ופני סלינגר מציינים בספר סודות המין, ייתכן שמקור הטנטרה ההודית הוא בטאו הקדום בסין, והיא שבה וחדרה לסין מאות שנים אחר כך בהשפעת ההתעוררות המחודשת של התרגולים המיניים הטאואיסטיים.

בשביל המערביים כיום ההבדל המעשי הניכר הוא שהטאו האזוטרי לעולם אינו מערב טקסיים סודיים וזימון של ישויות דתיות הקיימים בטנטרה ויכולים לגרום לה להיראות מוזרה ולא תואמת כאשר מנסים להחדירה לתרבות זו. בסין השתמשו במין יותר בפתיחות, כצורה של ריפוי ושל נתיב טבעי לאיזון רוחני ללא כל נופך דתי. אני ממליץ לכם לקרוא את הספר סודות המין כספר נלווה לספר זה, שכן הוא מכיל תרגומים רעננים למסות הטאואיסטיות הקלסיות על מין, ויש בו עשרות איורים נפלאים של תנוחות אהבה טאואיסטיות שאינן מופיעות בספר זה.

יש להדגיש שמאסטר צ'יאה אינו מלמד את שיטות הטאו שלו להתמרת אנרגיה מינית כנפרדות מתרגול המדיטציה, הטאי צ'י צ'ואן, "צ'י קונג חולצת הברזל" ואומנויות טאואיסטיות אחרות. איזון מיני הוא בסיס חשוב ביותר לחיים פיזיים ורגשיים בריאים, אך מטרת הטאו היא לאסוף את האנרגיות הראשוניות המניעות את כל התשוקות, הרגשות והמחשבות כדי לטפח אותן למצבן המקורי כרוח טהורה.

מורי הטאו בסין העתיקה לא היו טיפשים. הם ידעו שאהבת גבר ואישה היא מסתורין שאי אפשר ללמדו. המין יכול להיות רק המשרת של אהבה גבוהה יותר, אך מגבלותינו המיניות מעמתות אותנו לעתים קרובות עם ההרגשה שיחסינו עם המאהבות שלנו או עם חיינו באופן כללי אינם שלמים. הטכניקות הנלמדות בספר זה אינן תחליפים מכניים לאהבה. יש לשלוט בסודות האהבה של הטאו ואז להשליכם, כאשר ההתמרה של האנרגיה המינית נחווית ככוח יצירתי טבעי של הגבר, כאשר היא קלה כהליכה, כדיבור או כחשיבה. אז יוכל התענוג המיני להיות אקסטטי מעבר לאורגזמה ולהיות אהבה עדינה מעבר לאמונה.

   מייקל ווין

   יוני 1984

מייקל ווין הוא העורך הכללי של אנציקלופדיית היוגה הטאואיסטית האזוטרית ומדריך במרכז הטאו המרפא, בניו יורק. הוא נולד בסן פרנסיסקו ב1591- ולמד בקולג דרטמוס; הוא טייל ביותר משישים מדינות כעיתונאי, כצלם וכמדריך משלחת וחוקר של התרבות הגלובלית; הוא תרגל סוגים שונים של מדיטציה, קונדליני יוגה, צ'י קונג וצורות של טאי צ'י בחמש-עשרה השנים האחרונות ובחן את השיטות שלמד בספר זה במשך תקופה ארוכה של התנזרות ואחר כך עם מאהבת. רק לאחר שמצא שהשיטות יעילות בשני המצבים, הסכים ווין לשיתוף פעולה זה. הרעיונות העיקריים שייכים באופן בלעדי למנטאק צ'יאה, כפי שנמסרו לו על-ידי מוריו הטאואיסטיים.

כתבה על הספר | ועוד אחת | להזמנות 

לספר הנשים



הדפס עמוד 
המלץ לחבר 
קבל עדכונים 
חפש באתר